Land-use change CO2 emissions associated with agricultural products at municipal level in Brazil

24 de agosto de 2022

ago 24, 2022

Danilo F. Trovo Garofalo, Renan Milagres L. Novaes, Ricardo A. A. Pazianotto, Vinícius Gonçalves Maciel, Miguel Brandão, Julia Zanin Shimbo, Marília I. S. Folegatti-Matsuura

Land-use change (LUC) accounted for approximately 66% of CO2 emissions in Brazil in 2020, with significant implications for carbon footprint of Brazilian agricultural products. Accurate LUC estimates associated with agriculture are critical to carbon footprint (CF) and life cycle assessment (LCA) studies and derived measures towards low-carbon supply chains. The aim of the study was to provide direct LUC (dLUC) estimates of CO2 emissions associated with a comprehensive set of agricultural products in Brazil at municipal-level and based on spatially-explicit land conversion data, appropriate for CF and LCA studies. The effect of different dLUC modeling choices on the results are also presented. The modeling followed IPCC guidelines and improved the BRLUC method. MapBiomas spatially-explicit data, municipality-level statistics, regionalized carbon stocks and a shared responsibility approach were combined to obtain dLUC emission rates for 64 crops, plus forestry and planted pastures, in the 5,570 Brazilian municipalities, as well as at state and national levels. It will be open access at www.embrapa.br. The most recent version led to an estimated 911 Mtons of CO2 associated with agriculture in 2019, 81% of that associated with planted pastures. National level dLUC emission rates for corn, pastures, soybean and sugarcane were estimated as 2.0, 4.1, 2.3 and 0.3 tCO2.ha−1.yr−1, respectively. The dLUC emissions are highly heterogeneous across the country and land uses, ranging from positive to negative. In general, they were higher in the Amazon biome, due to deforestation, and lower in Eastern Brazil, where agricultural areas are more consolidated. The resulting data is more consistent with dLUC rationale, IPCC guidelines and PAS2050 when previous land use is known and is recommended to be used, whenever data at farm level are not available. The study also shows the strong effect of different dLUC modeling choices on results and reinforces recommendations for further mitigation options.

Read the article.

Baixar (sujeito à disponibilidade)

Download (subject to availability)



Este projeto está alinhado aos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS).

Saiba mais em brasil.un.org/pt-br/sdgs.

Veja também

See also

Estratégias políticas para o Cerrado

Estratégias políticas para o Cerrado

Documento reúne 27 recomendações em defesa do Cerrado, seus povos e comunidades tradicionais. Organização: Instituto Centro de Vida (ICV), Instituto Internacional de Educação do Brasil (IEB), Instituto de Pesquisa Ambiental da Amazônia (Ipam), Instituto Sociedade, População e Natureza (ISPN), Instituto Socioambiental (ISA), Rede Cerrado e WWF-Brasil.

O que é o Fundo Amazônia

O que é o Fundo Amazônia

O Fundo Amazônia é um mecanismo proposto pelo governo brasileiro durante a COP-12, em Nairóbi (2006), de contribuição voluntária para a redução de emissões de gases de efeito estufa resultantes do desmatamento e da degradação das florestas (REDD). O Fundo Amazônia...

Plano Municipal da Agricultura Familiar e Indígena de Querência

Plano Municipal da Agricultura Familiar e Indígena de Querência

O Plano Municipal da Agricultura Familiar e Indígena de Querência (PMAFI) destina-se a apresentar um conjunto de ações direcionadas para o fortalecimento da produção de base familiar e indígena de forma sistêmica, partindo do entendimento que o contexto que envolve a agricultura familiar e os povos indígenas é multifatorial. Este documento apresenta diretrizes e ações que devem ser conduzidas pelos gestores públicos, além de orientar a atuação das instituições presentes no território que, de alguma forma, se relacionam às pautas contempladas por este Plano.